Γιατί το Minecraft είναι το πιο σημαντικό παιχνίδι της δεκαετίας

Όταν άκουσα για πρώτη φορά για το Minecraft, ήταν το πώς ο δημιουργός του, Markus “Notch” Persson, είχε βγάλει ένα εξωφρενικό ποσό χρημάτων μέσω του PayPal. Το 2010, λίγους μήνες αφότου έθεσε προς πώληση την ημιτελή έκδοση του παιχνιδιού του, ο Σουηδός προγραμματιστής είχε συγκεντρώσει περισσότερα από 600.000 ευρώ.

Τα μετρητά ήρθαν τόσο γρήγορα που ο επεξεργαστής πληρωμών τελικά πάγωσε τον λογαριασμό του για να αποτρέψει την απάτη. Σχεδόν ακριβώς τέσσερα χρόνια αργότερα, αυτή η τεράστια είσπραξη θα ωχριούσε μπροστά σε αυτό που πλήρωσε η Microsoft για την εταιρεία του Notch – το εκπληκτικό ποσό των 2,5 δισεκατομμυρίων δολαρίων.

Το Minecraft συγκαταλέγεται στα παιχνίδια με τη μεγαλύτερη επιρροή της δεκαετίας του 2010. Σύμφωνα με τον προγραμματιστή του, την Mojang, το Minecraft έγινε πρόσφατα το πιο δημοφιλές βιντεοπαιχνίδι όλων των εποχών, ξεπερνώντας το Tetris, καθώς διακίνησε πάνω από 176 εκατομμύρια μονάδες. Σε αντίθεση με το Tetris, έφτασε αυτό το νούμερο σε μία μόνο δεκαετία.

Το Minecraft σημείωσε αυτή την επιτυχία επειδή είναι κάτι περισσότερο από ένα παιχνίδι- είναι μια πλατφόρμα, μια διάσταση τσέπης μέσα στον υπολογιστή σας ή την κονσόλα παιχνιδιών ή το smartphone ή το πρωτότυπο ακουστικό επαυξημένης πραγματικότητας.

Πατήστε ένα κουμπί και το Minecraft δημιουργεί έναν κόσμο οκτώ φορές μεγαλύτερο από την επιφάνεια της Γης. Μπορείτε να τον διασχίσετε με τα πόδια για χρόνια ή να σκάψετε κάτω από την επιφάνεια και να χρησιμοποιήσετε τους θησαυρούς που θα βρείτε για να χτίσετε ένα φρούριο στην κορυφή ενός βουνού. Αφιερώστε λίγο χρόνο και μπορείτε να φτιάξετε κάστρα και πόλεις ή απλά να εγκατασταθείτε στην εξοχή. Το Minecraft είναι ένα μέρος όπου μπορείτε να είστε μόνοι σας, όταν το χρειάζεστε – ο δικός σας γιγάντιος κόσμος.

Eπίσης είναι το τέλειο μέρος για να χτίσετε μια κοινότητα. Οι πιο αξιομνημόνευτες στιγμές είναι τα ανέκδοτα που μοιράζονται οι παίκτες μεταξύ τους. Χωρίς το Minecraft, το Twitch ίσως να μην είχε ξεκινήσει ποτέ. Χωρίς αυτούς τους τετράγωνους ψηφιακούς κόσμους, είναι ασφαλές να πούμε ότι ίσως να μην υπήρχε ένας “PewDiePie” ή ένας “Ninja”.

Χωρίς το Minecraft, τα ίδια τα παιχνίδια θα ήταν πολύ διαφορετικά σήμερα. Το Minecraft πυροδότησε ένα είδος κούρσας εξοπλισμών. Ξαφνικά η αγορά των βιντεοπαιχνιδιών ήταν πολύ, πολύ μεγαλύτερη απ’ ό,τι πίστευαν ή θα μπορούσαν ποτέ να πιστέψουν. Υπήρξε ένας πολυετής αγώνας για τη δημιουργία του επόμενου μεγάλου πράγματος, και το επόμενο μεγάλο πράγμα έπρεπε να είναι εξίσου δημοφιλές στο YouTube και το Twitch με το Minecraft. Χρειάστηκε λίγος χρόνος για να καταλάβουν οι προγραμματιστές παιχνιδιών τι σήμαινε αυτό.

Για ένα διάστημα φαινόταν ότι κάθε νέο παιχνίδι ήταν ανοιχτού κόσμου, κάθε νέο παιχνίδι έπρεπε να περιλαμβάνει μηχανισμούς για κατασκευές και όλα έπρεπε να έχουν στοιχεία συλλογής πόρων και επιβίωσης. Ξαφνικά, όλα τα νέα και συναρπαστικά παιχνίδια ξεκινούσαν κατευθείαν από την πρώιμη πρόσβαση. Τα παιχνίδια δεν χρειαζόταν πλέον να είναι έτοιμα- οι προγραμματιστές δεσμεύονταν να κατασκευάσουν πράγματα εντελώς ανοιχτά, αντί να τα κρύβουν για χρόνια πίσω από στρώματα μυστικότητας. Για ένα διάστημα – και σχεδόν αναγκαστικά – το Kickstarter έγινε η πλατφόρμα χρηματοδότησης που επέλεξε κάθε ανεξάρτητος προγραμματιστής παιχνιδιών. Πώς αλλιώς υποτίθεται ότι άτομα και μικρές ομάδες θα έπαιρναν χρήματα από τους καταναλωτές που κυνηγούσαν την επόμενη πρωτοποριακή επιτυχία;

Τα περισσότερα παιχνίδια που προσπάθησαν να γίνουν το επόμενο Minecraft απέτυχαν στην προσπάθειά τους. Η μεγαλύτερη εξαίρεση ήταν το Fortnite. Αλλά, επτά χρόνια μετά την ανάπτυξη, η προσπάθεια της Epic Games να συγχωνεύσει τους μηχανισμούς δόμησης τύπου Minecraft με ένα shooter τρίτου προσώπου είχε ξεφύγει εντελώς από την πορεία του.

Όλο αυτό το διάστημα, ο κόσμος συνέχισε να παίζει Minecraft. Το σημαντικότερο επίτευγμα του Persson δεν είναι ο αριθμός των μονάδων που έχει πουλήσει το Minecraft ή η ποιότητα των παιχνιδιών που έχουν εμπνευστεί από αυτό. Η μεγαλύτερη επιτυχία του είναι ότι δημιούργησε μια κληρονομιά – κάτι που θα συνεχιστεί πολύ καιρό μετά την αποχώρησή του.

Η κληρονομιά του Minecraft είναι η ικανότητά του να δημιουργεί και να υποστηρίζει κοινότητες, τόσο μέσα στον κόσμο του παιχνιδιού όσο και έξω από αυτόν. Σε μια δεκαετία από τώρα, παρά το όποιο τοξικό παραλήρημα του δισεκατομμυριούχου δημιουργού του, το Minecraft θα εξακολουθεί να φέρνει τους ανθρώπους κοντά.